Materiaal


Bescherming

  • Helm met geïntegreerde mondbeschermer. Deze helm is te vergelijken met een motorcross helm maar gemaakt van lichter materiaal om de nekspieren minder te belasten.
  • Handschoenen. Handschoenen zijn essentieel om een BMX wedstrijd te rijden. Ze bieden bescherming aan de handen omdat dit het lichaamsdeel is dat bij een val vaak het eerst op de grond komt.
  • Bodyprotector. Het dragen van de bodyprotector is officieel door de KNWU niet verplicht maar als vereniging adviseren wij met klem deze wel altijd te dragen. Daarnaast kunnen enkel-, scheen-, knie- en heupbescherming de rijder nog extra-bescherming bieden.
  • Crossbroek. Op de wedstrijden is het verplicht om een crossbroek te dragen. Hierin zit bescherming voor de knieën, schenen en heupen.
  • Nekbrace. De nekbrace is ontworpen om blessures aan de nek en rug te voorkomen bij harde crashes. Wanneer de helm de brace raakt op het moment van een crash wordt de energie naar de borstkas afgevloeid en blijft de nek gespaard.

 

DE CROSSFIETS


Bij het kopen van een crossfiets is het nodig om te zorgen dat je een fiets koopt die zo goed mogelijk bij jouw lichaam past. Dat wil zeggen dat hij (net als een paar schoenen) niet te klein maar ook niet te groot moet zijn. Hij moet aangepast zijn voor jouw lichaamslengte en kracht. Het is niet verstandig om een fiets 'op de groei' te kopen.

Een fiets moet niet te zwaar zijn. De goedkope crossfietsen zijn meestal zwaar en niet geschikt om wedstrijden mee te rijden.

Overig

  • Zadel: Zet je zadel zo laag mogelijk zodat je meer bewegingsvrijheid hebt.
  • Stuur: Zorg dat je stuur niet teveel naar achteren staat en niet voorover. Als het stuur in lijn met de voorvork staat (of iets naar voren) is het meestal goed.
  • Clicks: Stap pas over op clicks als je over veel techniek beschikt. Clicks kunnen een voordeel zijn bij starten, maar ook een groot nadeel bij het aanleren van techniek. Clicks zijn pas toegestaan vanaf leeftijd 13.
  • Handvatten: monteer grote handvatten als je grote handen hebt en kleine handvatten als je kleine handen hebt.

 

Vraag bij twijfel altijd advies aan een deskundige trainer of BMX-specialist.

 

ONDERHOUD CROSSFIETS


Voor iedere wedstrijd en training controleren:

  • Bandencontrole: juiste bandenspanning? Voldoende profiel? geen scheurtjes in de banden?
  • Remcontrole : remwerking voldoende? Remblokken nog voldoende rubber? Remkabel ingevet? Remkabel niet gerafeld?
  • Kettingcontrole: juiste ketting? Niet te strak of te slap?

 

Elke maand de volgende punten controleren:

  • Lagercontrole: geen speling op balhoofdlager, wiellagers, trapaslagers en/of pedaallagers?
  • Bandencontrole: voldoende profiel, geen scheuren, geen bobbels en voldoende bandenspanning?
  • Stuurcontrole: stuurrecht, in lijn met de voorvork? Stuur in het midden? Stuur vast? Handvaten niet versleten en vast? Stuurdoppen aanwezig? Geen scheuren of breuken zichtbaar?
  • Ketting en tandwielencontrole: kettingspanning voldoende? Ketting schoonmaken en smeren? Freewheel loopt gelijkmatig? Cracken draaien niet mee bij rollen? Controle slijtage ketting en tandwielen.
  • Pedalencontrole: voldoende grip? Draaien ze soepel? Clicks reinigen en smeren.
  • Remcontrole: voldoende remwerking? Voldoende remrubber? Remrubber niet gerafeld? Buitenkabel niet gebroken? Rem blijft niet hangen? Kabelhoedje op uiteinde? Remhvel uiteinde niet gebroken of scherp?
  • Wielencontrole: geen slag in de wielen? Spanning spaken gelijk?
  • Framecontrole: geen scheuren of breuken zichtbaar?

REPAREER MANKEMENTEN OF LAAT ZE REPAREREN, HET IS VOOR DE BERIJDER WEL ZO VEILIG EN PLEZIERIG OM EEN WEDSTRIJD UIT TE KUNNEN RIJDEN

 

EISEN CROSSFIETS
 

Algemeen

  • versnellingen zijn verboden;
  • alle onderdelen dienen vast gemonteerd te zijn;
  • assen van de wielen mogen niet meer dan 5 mm uitsteken;
  • kettingspanners zijn verboden tenzij de moer en de uitstekende draadeinden deugdelijk zijn afgeschermd;
  • standaard, spatborden, vleugelmoeren, kettingkasten en andere puntige voorwerpen zijn verboden;
  • de crossfiets moet voorzien zijn van deugdelijke trappers.

Het stuur

  • het stuur mag niet hoger zijn dan 30 cm en niet breder dan 75 cm;
  • er mogen geen breuken in het stuur zitten en een gebroken stuur mag niet gelast zijn;
  • om de uiteinden van het stuur dienen handvaten op een dusdanige wijze gemonteerd te zijn, dat de uiteinden van het stuur niet zichtbaar zijn.

Het balhoofd

  • het balhoofd mag geen speling hebben;
  • de balhoofdmoer moet vast zitten;

Het frame

  • frames waarin breuken geconstateerd worden, worden niet toegelaten tot de wedstrijd.

De wielen

  • de spaken moeten voldoende gespannen zijn;
  • lichte, net voelbare speling op de lagers is toegestaan;
  • de moeren dienen vast gemonteerd te zijn;
  • de crossbanden dienen uit één stuk vervaardigd en van profiel voorzien te zijn.

De remmen

  • de fiets dient voorzien te zijn van een handrem werkend op het achterwiel;
  • het uiteinde van de binnenkabel moet worden afgeschermd; (met kabeleindloodje, tape gaat vaak los).
  • Het uiteinde van de remhendel moet afgerond of beschermd zijn.

Het zadel

  • het zadel dient vast gemonteerd te zijn en in goede staat te verkeren;
  • indien de zadelpenklem voorzien is van een losse bout en moer, dan mag de bout niet meer dan 5 mm uitsteken.

 Het cranckstel

  • moeren moeten vast gemonteerd zijn;
  • er mag lichte, net voelbare speling in de lagers zitten;
  • de tandwielkeuze voor en achter is vrij.

Nummerbord

  • Het nummerbord dient voorop het stuur te zijn gemonteerd;
  • De aangebrachte nummers dienen duidelijk leesbaar, minimaal 80 mm hoog en 10 mm dik te zijn. Controle op leesbaarheid van de nummers geschiedt door de besturen van de verenigingen. Een moeilijk leesbaar of onleesbaar nummerbord kan uitsluiting tot gevolg hebben (het nummer wordt dan niet genoteerd).

Zijnummerbord

  • Bij nationale wedstrijden en bmxwestcompetitie zijn zijnummerborden verplicht gesteld